Tuesday, June 14, 2011

R&R Di Lebuhraya Kehidupan




Seakarang saya tengah baca buku ni, hasil karya Ustaz Zul Ramli, yang penulis buku U-turn Ke jalan Lurus.

Gaya santai tulisan, tapi sarat dengan mutiara ilmu.

Buku kali ni banyak berkisar pada kesimbangan, balanced dalam mencari ketangan hidup.
Ada 8 daerah asas yang kita perlu seimbangkan:
1. Diri sendiri
2. Dengan Allah
3. Dengan Rasulullah
4. Dengan ibu bapa
5. Dengan pasangan
6. Dengan anak-anak
7. Dengan rakan
8. Dengan masyarakat

Tak cemerlang , kalau hanya bagus satu part saja. perlu baik semua part

Antara mutiara kisah /analogi yang beri kesan:

1. Langgar lari
- Orang yang nak cepat sampai destinasi dalam keadaan terburu-buru, sampai sanggup pecut, tak peduli pengguna lain dan langgar sesiapa saja atas lebuharaya. End-up orang-orang yang dia langgar & lari ialah anak2, pasangan, ibu bapa.

2. Stop, look & Go!
stop- muhasabah
look - merancang
go- bertindak

:)

macam best kan? Apa lagi, kena beli satu la :) InsyaAllah, satu buah tangan motivasi dari Ustaz Zul Ramli yang pasti tak mengewakan . :)



















































3 comments:

  1. assalam...

    Akak, saya nih Firzara...water filter tuh harga dia kat carrefour RM108 macam tu lah....lupa dah harga tepat dia...elok sangat kalau nak bagi hadiah..

    ReplyDelete
  2. wassalam.. owh thanx ayu.. nanti nak beli.

    btw, nice blog ayu. cantik la shawl2 yang ayu jual :) need to get one later

    ReplyDelete
  3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini JAMAL ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI MAULANA IBRAHIM yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI MAULANA Ibrahi di 0823-85950389 Untuk yg di luar indon telefon di +62823-85950389, Atau >> KLIK DISINI <<
    saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.






    Penarikan Uang Ghaib Oleh KIAY MAULANA IBRAHIM
    1.UANG SUKARNO TERLIPAT SENDIRI
    2.MUSTIKA BESI ANTI KULIT/CUKUR
    3.MUSTIKA MANUSIA ANTI KULIT/CUKUR
    4.MUSTIKA MERAH DELIMA ANTI KULIT/CUKUR
    5.MUSTIKA KERIS BERDIRI ANTI KULIT/CUKUR ATAU MUSTIKA APA SAJA YG PENTIG PUNYA KEKUATAN/KE AMPUHAN,JIKA BERMINAT >> KLIK AKI MAULANA DISINI << ATAU HUB:AKI MAULANA IBRAHIM TLP.0823-85950389 TRIMA KASIH

    ReplyDelete